Bootwateren op Ameland

20 juni 2022 14:13

Januari 2020 opperde iemand of Bootwateren niet iets voor Dorst is. Na wat gesprekjes her en der binnen Dorst was iedereen enthousiast. We besloten er gelijk een heel weekend van te maken!
We hadden ons snel aangemeld bij Muzikaal Bootwateren en een onderkomen voor onze groep was snel gevonden bij Sier aan Zee. Net buiten Hollum en op loopafstand van het festival. We hadden alle voorbereidingen getroffen maar helaas ging het in 2020 vanwege Corona niet door. Wij hadden stille hoop dat het in 2021 wel door zou gaan maar helaas… In februari kregen we weer bericht dat het festival wederom vanwege Corona niet door ging. Nu maar hopen op 2022!

Ja hoor Muzikaal Bootwateren 2022 op 17 juni, here we come!

Eindelijk zijn al onze voorbereidingen niet voor niets geweest. We moesten alleen nog wel de boottocht regelen want we zagen al snel dat die aardig vol zat op bepaalde tijden. We besloten toch om met zijn allen op de boot te gaan dat was makkelijker en iets goedkoper.
Vrijdag 17 juni was het zover, voor sommige vroeg uit de veren. Vera had de bus van haar vader geregeld en daar kon bijna alle bagage in. Op het laatste moment nog een auto wissel vanwege een lekke band, maar om half 7 konden we vertrekken.
De heenreis ging voorspoedig geen files gehad en konden lekker achter de dorstleider aanrijden. Om half 10 kwamen we in Holwerd aan en een uurtje later zou de boot vertrekken. Eerst maar lekker koffie drinken met zijn allen!
De boot had vertraging van een half uur maar dat mocht de pret niet drukken. Op het eiland stonden de bussen al klaar om ons en de andere dweilorkesten naar de plaats van bestemming te brengen. Bij Sier aan Zee aangekomen konden we al op onze kamers en iedereen wist wie zijn of haar kamergenoten waren. De indeling was van te voren al gemaakt. Na onze spullen opgeruimd te hebben en de bedden opgemaakt gingen we met zijn allen naar Hollum. Het was ongeveer 20 minuten lopen en dat was prima te doen.
In Hollum zijn we lekker even op het terras gaan zitten om het weekend in te luiden met een lekker biertje of frisje. Terug naar Sier hebben we een taxibusje besteld voor een aantal leden en de rest ging lopen. Om 19.00 uur konden we lekker eten, het menu bestond uit wraps en tacoʼs. Na het eten heeft elk dweilorkest even van zich laten horen en daarvoor kregen we muntjes kortom super gezellig.

Zaterdagochtend konden we lekker ontbijten en na het ontbijt gingen we naar Hollum om te kijken naar de demonstratie van de paardenreddingsboot.Dit festival is ooit ontstaan naar aanleiding van de tewaterlating van de paardenreddingsboot op Ameland. De goede afloop werd gevierd met een borrel in het plaatselijk café: het Bootwateren. De paardenreddingsboot wordt nog steeds te water gelaten, al is het alleen voor toeristische doeleinden. Het feest is er niet minder om en het Bootwateren wordt nog altijd in ere gehouden. Sinds 2001 wordt dit festival georganiseerd.
Na de demonstratie gingen we op weg naar ons eerste optreden en die ging lekker! De sfeer zat er goed in!Bij ons 2e optreden op podium 1 kwam onze trouwste fan naar ons luisteren Thijler en zijn moeder, zij waren naar Ameland gekomen om naar ons te komen luisteren hoe leuk is dat!
Bij ons een na laatste optreden begon het helaas wat te spetteren en de groep voor ons bleef maar doorspelen waardoor wij maar 7 minuten konden spelen. Voordat we aan ons laatste optreden begonnen begon het toch erg hard te regenen maar tijdens ons optreden was het weer droog. We zijn nog even naar het hoofdpodium gelopen maar zijn op tijd richting Sier aan Zee gewandeld.
Daar hadden we op die avond een BBQ en die smaakte prima, na afloop nog even gezamenlijk met dweilorkest Dinges wat muziek gemaakt en toen waren we er wel een beetje klaar mee de lippen waren op! Nog heerlijk relaxed gezeten met zijn allen en daarna zocht iedereen op zijn of haar tijd het bedje op.

Zondagochtend stond om 8.00 uur het ontbijt weer klaar en dat zag er weer heerlijk uit.
Na het ontbijt gingen een aantal leden nog lekker een wandeling maken op het strand, sommige van ons zagen zelfs 2 reeën op het strand rennen. Om 10 uur had iedereen uitgecheckt en om half 11 ging de bus naar de boot. De boot had wederom vertraging maar in ons voordeel we zaten op de boot van half 11. We konden net aan mee want het hek sloot na de laatste van onze groep. We waren gelukkig herkenbaar omdat we allemaal ons Dorst vest aan hadden.
Op de vaste wal aangekomen gingen de meeste nog even een souvenirtje kopen toch wel” nobel “ van hun. Onderweg zijn we nog even gestopt voor een lunch bij Joure en vandaar zijn we naar huis gereden. De Dorstleider had op de heenreis wat commentaar gehad op zijn snelheid en dacht dit ga ik nu wel even inhalen. Nou om half 4 zat ons avontuur er toch echt op.

Het is ons zo slecht bevallen dat we voor volgend jaar weer geboekt hebben!
Muzikaal Bootwateren tot 2023!!!